Kompetenceudviklingsforløb for pædagogiske medarbejdere
Det pædagogiske arbejde, skal ifølge lovgivningen på dagtilbudsområdet udvikle og danne børn i trygge omgivelser med et læringsmiljø, som støtter op herom. Det fysiske læringsmiljø er derfor helt centralt, da det danner rammer og vilkår om hvordan omsorgen og det udviklende miljø kan skabes. Kompetence til viden om hvor og hvordan det fysiske læringsmiljø kan optimeres og løbende justeres, er derfor i dette kompetenceudviklingsforløb kernen.
Dernæst bliver samarbejdskompetencerne til at organisere og kommunikere i arbejdet vital. Det samarbejdet og organiseringen der hver dag finder sted i den pædagogiske hverdag, er nemlig med til at sikre at relations arbejdet med børnene kommer til sin fulde ret. Det bliver derfor lige så centralt at arbejde med, hvordan man som medarbejder, påvirker kulturen og den organisering som finder sted, i de mange valg og koordineringer der hele tiden skal træffes.
Dette kompetenceudviklingsforløb består derfor af to forskellige moduler, som har hvert sit fokus, men som i praksis er gensidig afhængige hvis man som medarbejder skal opleve at ens faglighed kommer fulde til udtryk.
For at klæde den enkelte pædagogiske medarbejder på, til arbejdet i dag såvel som i fremtiden, tilbydes en kompetenceudvikling der vil indeholde følgende videns portefølje:
Kompetenceudvikling – uddannelsens design
Kompetenceudviklingen strækker sig over 12 måneder fra juni 2022 til juni 2023. Kompetenceudviklingen er designet ud fra medarbejdernes eksisterende viden og kompetenceniveau.
Det samlede kompetenceudviklingsforløb er bygget over tre moduler:
Kompetenceudviklingen vil tage form i oplæg, gruppearbejde, øvelser og praksisudvikling. Det er netop vekselvirkningen mellem faglig fordybelse og afprøvning, som kan sikre at viden, kompetencer, færdigheder og kontekst bliver sammentænkt.
Modulerne i kompetenceudviklingsuddannelsen består af:
Tidsplan
Tidsforløb | Kompetence element | Tema |
---|---|---|
Modul 1 Fysiske læringsmiljøer |
||
20. juni | Uddannelsessession | Opstart af forløb og opsamling fra observationerne med fokus på det fysiske læringsmiljø |
September | Gruppecoaching stuevis, i alt syv sessioner | Indsigt og forankring |
Oktober | Uddannelsessession | Fysisk læringsmiljø i teori og praksis -hvordan skaber man et optimalt fysisk pædagogisk miljø? |
November | Gruppecoaching stuevis, i alt syv sessioner | Indsigt og forankring |
Modul 2 Samarbejdet og selvledelse i et professionelt arbejdsmiljø |
||
December | Uddannelsessession | Samarbejde, psykologisk tryghed og kerneopgaven |
Januar | Gruppecoaching stuevis, i alt syv sessioner | Indsigt og forankring |
Februar | Uddannelsessession | Kulturskabende og selvledende organisering af det pædagogiske arbejde |
Marts | Praksisudvikling | KIDS observation af pædagogisk kvalitet |
Modul 3 Relations udvikling og ledelse af forankring |
||
April | Gruppecoaching stuevis, i alt syv sessioner | Indsigt og forankring |
Maj | Uddannelsessession | Opsamling på observationer og relations udvikling samt attraktiv kvalitet og arbejde med nye initiativer |
Maj | Gruppecoaching stuevis, i alt syv sessioner | Indsigt og forankring |
Juni | Fyraftensmøde | Ledelse af forankring af viden i praksis |
Den enkelte deltagers udbytte vil være i følgende hovedområder.
Leverance & prisoverslag
HR7 Erhvervspsykologi v. Partner og Chefkonsulent Sebastian Damkjær-Ohlsen leverer undervisning og undervisningsmaterialer.
Prisen pr. modul er kr. 7.175,00 ekskl. moms pro persona
For alle tre moduler er prisen kr. 21.525,00 ekskl. moms pro persona